V Praze dne 25. září 2024
Vážená paní náměstkyně,
děkujeme Vám za otevřenou možnost připomínkovat Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb na území hlavního města Prahy na období 2025-2027.
Náš krajský advokační tým složený ze sebeobhájců s postižením a pečujících obhájců ho podrobně prostudoval spolu s pracovníky AIP a v řádném termínu podal podrobné připomínky prostřednictvím oficiálního elektronického systému. Ráda bych tímto shrnula nejzásadnější problematické body, ke kterým Aliance pro individualizovanou podporu vznesla připomínky:
Malé zapojení uživatelů a pečujících do plánování
V návrhu chybí systematické zapojení uživatelů sociálních služeb a pečujících do tvorby plánu. Zapojení těchto osob ve fázi veřejného připomínkování přichází příliš pozdě, protože neumožňuje stěžejní skupině, které má systém dobře sloužit, přinést podněty v momentě, kdy je lze smysluplně zapracovat. Drobné úpravy na konci procesu vzniku strategického materiálu nepomohou vyřešit zásadní problémy uživatelů Praze.
Ráda bych Vás požádala o nalezení způsobů, jak se lidé se zdravotním postižením a jejich rodiny mohou skutečně zapojit do formulování kvalitativních i kvantitativních požadavků na poskytování služeb v Praze. Návrh postrádá stěžejní prvky standardních strategických dokumentů. Chybí propojení mezi analytickou a strategickou částí, strategická část nemá nač navazovat, protože chybí závěry z analytické části. Materiál postrádá identifikaci potřeb cílových skupin, která by měla být klíčovým východiskem tohoto dokumentu. To vede k vágním formulacím v části opatření, prakticky to znemožňuje tvorbu rozpočtu a solidní vyhodnocování plánu. Tento problém vnímáme i z hlediska souladu s právní úpravou, která obsah střednědobých plánů zakotvuje.
Z výše uvedených důvodů bych Vás chtěla požádat o doplnění závěrů z analytické části, popis potřeb, upřesnění opatření a jejich propojení s rozpočtem.
Podhodnocené zdroje na rozvoj sociálních služeb
Plán počítá s nárůstem rozpočtu 5 mil. ročně prostřednictvím tzv. doplňkové sítě. Tato částka je však neuvěřitelně malá, protože takový nárůst rozpočtu nepokryje ani inflaci. Ráda bych Vás proto požádala, abyste svou pozici náměstkyně primátora využila k vydobytí takového navýšení rozpočtu, který umožní důstojný život Pražanů se zdravotním postižením a jejich pečujících rodin přímo vPraze.
Chybějící řešení problému mimopražských kapacit
Návrh Střednědobého plán vůbec nereflektuje skutečnost, že velká část kapacit sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením je poskytována mimo území Prahy. Tento problém má významný vliv na místní dostupnost služeb pro obyvatele Prahy. Je známý fakt, že v letošním roce Praha z vlastního rozpočtu posílá do mimopražských služeb svých příspěvkových organizací cca 0,5 mld Kč. Další stovky milionů tvoří státní dotace a příspěvky na péči, které všechny by mohly být vydány na služby v Praze, kdyby tady tyto služby byly.
Považuji za zásadní, aby téma mimopražských kapacit bylo v materiálu obsaženo, a to jak v analytické, tak i ve strategické části. Pražané potřebují vědět, jak se Praha s tímto, nyní již nežádoucím, dědictvím vypořádá.
Nevyužitý potenciál case managementu
Plán řeší otázku case managementu a počítá, že ho budou realizovat sociální služby. Síla case managementu ale tkví v jeho zakotvení ve veřejné správě, tj. v silné pozici nad službami a vyváženou pozicí v jednání s dalšími spolupracujícími aktéry (např. dalšími odbory samosprávy, poskytovateli dalších služeb, policií atp.). Veřejná správa a zejm. městské části jsou ale z tohoto úkolu v Plánu vynechány.
Prosíme Vás proto o opětovné zvážení, jakému subjektu bude case management svěřen. Z hlediska efektivity opatření a přínosnosti pro klienty doporučujeme výkonem case managementu pověřit sociální odbory městských částí.
Vážená paní náměstyně, budeme velmi rádi, pokud tyto okruhy ještě jednou pečlivě zvážíte při tvorbě finálního plánu, který určí směr Prahy v tak důležité podpoře pro lidi se závažným postižením či onemocněním a pro jejich rodinné pečující. Podpora sociálních služeb je klíčová pro to, aby mohli žít kvalitní a začleněný život.
Děkujeme!
Kristýna Mlejnková
výkonná ředitelka
Aliance pro individualizovanou podporu
HLAVNÍ MĚST0 PRAHA
Ing. Alexandra Udženija
náměstkyně primátora pro oblast sociálních věcí, bydlení a zdravotnictví
Na vědomí:
Mgr. Pavel Mareš
předseda Výboru pro rodinnou politiku a sociální oblast ZHMP
PhDr. Pavel Uhlík MPA
ředitel odboru sociálních věcí MHMP