Zrušení vratky DPH na auto bude lidem s postižením kompenzováno, ti s  nejtěžším si ale pohorší

Vratka DPH při nákupu vozidla pro lidi s postižením se ruší, chystá se ale zvýšení příspěvku na nákup motorového vozidla, které by mělo ztrátu daňového zvýhodnění kompenzovat. O finanční podporu by tak lidé s postižením ve velkém přijít neměli. Až potud jde o výbornou zprávu. Tou špatnou je, že jde o řešení vycházející z průměru, a tratit na něm budou opět lidé s nejtěžším postižením. 

Návrh novely zákona o dani z přidané hodnoty (č. 235/2004 Sb.), který ruší vratku DPH lidem s postižením při nákupu vozidla, je na stole od jara. Ministerstvo financí nadále argumentuje nesouladem současné právní úpravy s evropským právem, nesystémovostí poskytování této sociální podpory v rámci daňového systému a také nespravedlností, protože na podporu dosáhnou jen lidé, kteří si kupují nové auto. 

Zrušení této podpory bez náhrady by ale bezpochyby negativně dopadlo na lidi s postižením a snížilo přístup ke klíčovému prostředku pro jejich mobilitu. AIP spolu s NAPO zaslaly v březnu tohoto roku otevřený dopis ministrům financí a práce a sociálních věcí. Postavili jsme se proti návrhu a zrušení vratky podmiňovali kompenzací (ZDE). Ministři Stanjura a Jurečka v odpovědích přislíbili, že finanční podpora lidem s postižením při nákupu vozidla bude zachována (ZDE). 

Od té doby návrh novely zákona o dani z přidané hodnoty schválila Vláda a byl postoupen Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Návrh tam ale doputoval v nepříznivé podobě – obsahoval zrušení vratky DPH bez jakékoliv kompenzace. 

V červenci zákon projednával Výbor pro sociální politiku a v Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny a byla diskutována nesprávnost kompletního zrušení této podpory. Ministři práce a sociálních věcí a financí se nakonec dohodli na kompenzaci prostřednictvím navýšení příspěvku na zvláštní pomůcku poskytovaného na pořízení motorového vozidla o 85 tisíc korun. Tato částka odpovídá průměru, který se za DPH vrací. Nezbytná je novela zákona č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením. Aby oba zákony vstoupily v platnost současně, zazněl slib ji provést pozměňovacím návrhem poslanců Rozpočtového výboru. 

Zvýšení příspěvku na auto, který by nově měl být až 285 tis. Kč, je pro většinu lidí s postižením dobrou zprávou. A je nakonec dobré, že bude možné získat větší příspěvek i na nákup ojetého vozu.  

Přesto však zůstává jedna malá skupina lidí s postižením, kterým toto řešení kompenzaci nepřinese. Jde o lidi s nejtěžším postižením, zejména ty s těžkou poruchou pohybového aparátu, u nichž je jedinou možností pro mobilitu auto typu malá dodávka s potřebnou úpravou (plošina, zádržný systém atp.), která umožní přepravu elektrického vozíku. Koupě ojetého vozidla je v případě této skupiny často nemožná a cena nových vozů atakuje 1 mil. Kč. Právě tito lidé tak čerpali vratku DPH v maximální výši 100 tis. Kč, nyní dostanou 85 tis. Kč… Právě na ty nejpotřebnější by ale měli tvůrci politiky myslet nejvíce. A opět zapomněli.